سفارش تبلیغ
صبا
»
جرعه ای از غدیر
»
در رسای شهدای غواص
»
شورش سبز
»
روزنامه صهیونیستی: جنگ عربستان با یمن همان جنگ صهیونیستهاست با ش
»
طلاب در کمپین محمد
»
کمپین عشاق محمد
»
جهزوا ملاجئکم
»
حال و روز مدیریت من
»
عنایت امام رضا علیه السلام+شب اول قبر
»
مسن ترین تازه مسلمان جهان
 بیا تو!!!
درباره وبلاگ

پیوندهای روزانه
دیگر امکانات


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 7
کل بازدیدها: 122253
پیوندهای وبگاه
» لحظه های آبی
» پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
» نهان خانه ی دل
» ****شهرستان بجنورد****
» جاده های مه آلود
» نغمه ی عاشقی
» هواداران بازی عصر پادشاهان ( Kings-Era.ir )
» مهندس محی الدین اله دادی
» شهید علی پور
» تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
» بچه های اوتیسم استان خوزستان --- khozestan Autism childern
» .: شهر عشق :.
» مهربان
» سکوت سبز
» بوی سیب
» روستای چشام
» بندیر
» یادداشتهای فانوس
» علی اصغربامری
» نور
» صدای سکوت
» ختم قرآن ، ختم صلوات --- توشه آخرت
» السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
» مهر بر لب زده
» سایت حقوقی (قانون ایران) www.LawIran.ir
» رونوشت /سرنوشت.زارچ/سرچشمه فضیلت ها/یادداشت های احمد ترابی زارچی
» برگترین مرجع جک، اس ام اس، پیامک، لطیفه، عکس، نرم افزار
» خنده بازار
» مهاجر
» جیغ بنفش در ساعت 25
» آن دنیا 13
» TOWER SIAH POOSH
» .:شاه تورنیوز:.
» پاتوق دخترها وپسرها
» دلتنگـــــــــــــــ همه شمـــــــــــــــــــا....
» نور غدیر
» منطقه آزاد
» جدید ترین مطالب
» محبین
» آرمان
» تجربه های مربی کوچک
» متالورژی_دانلود فایل برای دانشجویان متالورژی (rikhtegari.com)
» تینا
» برو بچه های ارزشی
» منتظران مهدی (عج)
» پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
» حفاظ
» مناجات با عشق
» جک
» فقط من برای تو
» *مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)*
» شیعه ها
» به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
» شرکت نرم افزاری مبین سافت
» امیدزهرا omidezahra
» دهاتی
» دکتر علی حاجی ستوده
» مسائل شیطان پرستی در ایران و جهان
» صفاسیتی
» وقایع
» کورنا و صدرا معنوی
» موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
» «بازتاب اخبار روز، تحلیل و تفسیر اخبار» اخبار سبز بدون محدودیت
» تا ریشه هست، جوانه باید زد...
» شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
» بهشت در انتظار ماست
» کوچه های قلبم
»
» مبین
» کتاب خور کوچک
» نماسازان
» لهوف
» شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
» برنامه نوسی
موضوعات
» امام حسین(2)» حزب الله(2)» علی(2)» کوثر(2)» نجف(2)» ندا(1)» نمره(1)» نهج البلاغه(1)» نهضت(1)» نوروز(1)» هاشمی(1)» همت(1)» وهابیت(1)» یزید(1)» کوفه(1)» مدینه(1)» مرگ(1)» مسلم(1)» مشائی(1)» مشکوک(1)» مطهری(1)» معاویه(1)» مقام معظم رهبری(1)» مهدویت(1)» موسوی(1)» میر نوروز(1)» علی علیه السلام(1)» عماد(1)» عمو نوروز(1)» عید(1)» فقه(1)» فلسفه(1)» قدس(1)» قران کریم(1)» قرمز(1)» کواکبیان(1)» حسینی(1)» حسینیه ارشاد(1)» خدا(1)» خیانت(1)» داستان(1)» دزد(1)» رسول الله(1)» رقیه(1)» زینب(1)» سعد حریری(1)» سلطان(1)» سلیمان بن صرد(1)» شهوات(1)» شهید(1)» شوشتری(1)» شیخ الاسلام(1)» شیخ بهایی(1)» صبر(1)» صوفی(1)» عاشق(1)» عبدالله ابن زبیر(1)» عرفا(1)» عقل(1)» امام خمینی(1)» امام زمان(1)» امت(1)» امریکا(1)» امیرالمؤمنین(1)» انتظار(1)» برونسی(1)» بسیجی(1)» بهار(1)» پیامبر(1)» تورم(1)» جبرییل(1)» جعفری(1)» 1368(1)» آقا(1)» ابلیس(1)» اربعین(1)» اسپری(1)» استاد(1)» استادصفایی حایری(1)» اسراییل(1)» اسطوره(1)» امام(1)» امام جواد(1)» امام حسن(1)
آرشیو مطالب
زندگینامه استاد مطهری
+ نویسنده alisadeghi در جمعه 89/2/10 | نظرات ()

زندگینامه:

مطهری از
برجستگان عالم اندیشه اسلامی است.وی در قریه فریمان در نزدیکی مشهد متولد
شد و در نوجوانی به حوزه علمیه این شهر و پس از چند سال به حوزه علمیه قم
رفت.این دوران زمانی بود که رضا شاه بر حوزه های علمیه فشار وارد می کرد و
تنها اندکی از فوت حاج شیخ عبد الکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم می
گذشت.مطهری مدت 15 سال در قم و در محضر بزرگانی چون بروجردی، امام خمینی و
همچنین سید محمد حسین طباطبایی فیلسوف عالیقدر جهان اسلام گذرانید.

مطهری
به سال 1331 به تهران آمد و در مدرسه مروی به تحقیق مشغول شد و سه سال بعد
به عنوان استاد دانشگاه در دانشکده الهیات و معارف اسلامی آغاز
بکارکرد.فعالیتهای سیاسی مطهری بطور جدی با قیام 15 خرداد 1342 آغاز شد.در
زندگینامه مختصری که در مقدمه آثار وی چاپ شده (1372، شرح حال آمده در این
قسمت عمدتا متکی بر همین زندگینامه است) .چند بار زندان و بازداشت در
کارنامه فعالیتهای وی ثبت شده است که اولین آن 15 خرداد 42 بود.مطهری در
رهبری مذهبی هیاتهای مؤتلفه اسلامی هم شرکت داشت.وی در سال 1346 به اتفاق
جمعی دیگر در تاسیس حسینیه ارشاد نقش مهمی بر عهده گرفت و پس از بروز
مشکلاتی با دیگر اعضاء در مسجد الجواد، مسجد جاوید و ارک تهران به
فعالیتهای خود ادامه داد.مطهری در شرایط به ثمر رسیدن نهضت اسلامی از
معتمدین و مشاورین اصلی امام خمینی بود و از سوی ایشان در تشکیل شورای
انقلاب عهده دار مسئولیتهایی گشت.وی سرانجام در سال 1358 از سوی گروه
تروریستی فرقان که گرایشات افراطی ضد روحانی داشتند، ترور شد. مطهری تنها
فرد از جمع افراد مطرح در این فصل است که با چنین انجامی روبرو گردید.

آثار:

مطهری
یکی از پرکارترین نویسندگان و عالمان مسئول دین در دوران معاصر است.تا
تاریخ نگارش این فصل در (دیماه 76) 11 مجلد بزرگ مجموعه آثار وی ویرایش و
منفتح شده است، (در واقع 14 جلد است، ولی مجلدات 8، 11، 12 هنوز منتشر
نشده است) و با لحاظ کردن حجم نوارهای سخنرانی که بشکل کتاب عرضه شده یا
می شوند و همچنین دست نوشته ها و چاپ مجدد و ویرایش شده دیگر آثار مطهری
به نظر می رسد که این مجموعه به رقم معتنابهی بالغ گردد.مطهری از نگاه
آثارش بیش از هر چیز یک متکلم یعنی مدافع عقاید دین با استفاده از عقل است.

با
توجه به این که، مطهری این دفاع کلامی را به حوزه های اجتماعی نیز گسترش
داده و بررسی آثار وی بهترین بیانگر حساسیتهای اجتماعی روحانیون و
اندیشمندان شیعی در مذهب در عصر ماست.همانگونه که در قسمت خاصه های
اندیشمندان ذکر شد، مخاطب قرار دادن جوانان، یک اصل مهم بود و این در آثار
مطهری و علی شریعتی که پس از وی گفته خواهد شد، برد و گسترش بیشتری یافته
است.مطهری در امر سازماندهی دین و مساله اصلاح طلبی در داخل، روحانیت و
مرجعیت فعال بود و یکی از نویسندگان کتاب «مرجعیت و روحانیت » (1340) پس
از فوت بروجردی است.او همچنین سعی داشت که بر تبلیغات و نگرشهایی که جدایی
اسلام و ایران را تشویق می کردند، با نگارش کتاب «خدمات متقابل اسلام و
ایران » پاسخ بدهد.مطهری در دفاع از جنبه های اعتقادی - اجتماعی اسلام
ابایی نداشت که در نقش مقاله نویس در مجله «زن روز» در دوران حکومت محمد
رضا شاه ظاهر شود.این مجله در میان اهل دین، چهره موجهی نداشت، ولی مطهری
در این مجله به مسائل زنان پرداخت.دو اثر مهم مطهری در امر حقوق زنان و
چهره اجتماعی آنان «نظام حقوق زن در اسلام » و «مساله حجاب » است.

مبارزه با الحاد و نفوذ اعتقادی مارکسیسم یکی دیگر از جنبه های کلامی مطهری را تشکیل می داد.

«علل
گرایش به مادیگری » یک بررسی آسیب شناسانه از نفوذ مادیگری در جامعه ایران
است.شرح و توضیحات وی بر مجلدات اصول فلسفه و روش رئالیسم از استادش یعنی
علامه طباطبایی، بخشی دیگر از فعالیتهای فلسفی - کلامی مطهری است.اثر یاد
شده و همچنین «شرح بر منظومه » و آثاری از این دست، تلاشی ایضاح گرایانه
در بعد فلسفی اندیشه اسلامی است.همچنین باید به تفسیر برخی از سور قرآن
اشاره کرد.خلاصه باید اذعان داشت که مطهری حجم عظیمی از آثار را در زمینه
های مختلف بوجود آورد که برای علاقمندان و پژوهشگران منبع کم نظیری از
مباحث اسلامی و اجتماعی را رقم زده است.

اندیشه:

در قسمت
پیشین گفته شد که مطهری بیش از هر چیز یک «متکلم » بود.این وجه «کلامی »
مغایرتی با وجوه فلسفی یا فقهی وی ندارد، بلکه بیشتر در صدد برجسته کردن
محور اندیشه های اجتماعی - اعتقادی مطهری است.مطهری در راستای احیاء معرفت
و اندیشه دینی به پیوند حوزه و دانشگاه توجه خاص داشت.وی از جمله معدود
روحانیون برجسته بود که با روشنفکران دانشگاهی مراوده داشت و سعی می کرد
از این طریق هم با عالم اندیشه از جمله اندیشه های برخاسته از غرب آشنایی
بیشتری پیدا کند و هم با عمل خود نشان دهد کدام یک از اقشار و نیروها را
مخاطب پیام و اندیشه خود قرار داده است.او می خواست که به نسل جوان و
دانشگاهی بگوید که ماهیت و جوهر دین و اسلام چیست و از سوی دیگر، به نوبه
خود برای حوزه ها و روحانیون از برداشتهای علمی و آموزه های رایج در علوم
انسانی - اجتماعی حرف و حدیث داشته باشد.

کلامی بودن مطهری یک خصلت
بارز دیگری هم دارد و آن اصلاح گرایی وی می باشد.مطهری تنها در صدد
پاسخگویی به شبهه ها و آنچه که ممکن بود حملات به اسلام خوانده شود نبود،
بلکه به جد می کوشید قالبهای رفتاری یا باوری مسلمانان را هم مورد نقادی
قرار دهد.همچنین می توان افزود که این اصلاح گرایی از گونه ای نبود که به
نفی دست آوردهای علمی یا بی توجهی و نفی یکسره آموزه های اجتماعی - انسانی
منجر شود.البته نباید از این عبارت، اینگونه مراد کرد که مطهری متمایل به
التقاط یا دست کم قرائت دین از دریچه اعتقادی و معرفتی معاصر بود.حتی می
توان استدلال معکوس کرد و وی را از مهمترین کسانی دانست که حساسیت بسیار
در مورد کلام وقالبهای باوری و رفتاری که ممکن بود جای اصل دین گرفته شود،
از خود نشان می داد.به نظر وی بهره گیری از علوم و آموزه ها یا چالشهای
کلامی - اعتقادی به غنای معرفت دینی یاری می رسانند، ولی این خطر هم وجود
دارد که آنچه معرفت و هسته اعتقادی دین خوانده می شود، هماهنگ با این
آموزه ها و علوم گردد.اصلاح گرایی کلامی مطهری با چنین حساسیتهای توام بود.


سایت حوزه


تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...