|
در نیمروز اوّل عاشورا با آنکه تشنگى به شدّت به امام (ع)، یاران و خانوادهاش فشار مىآورد اما در هیچیک از منابع معتبر، گزارشى وجود ندارد که مضمون آن درخواست آب از سوى امام (ع) از دشمن باشد. اصولًا در هیچیک از این منابع به محوریت و اهمیّت مسأله عطش- چنانکه در بین منابع متأخر و برخى مداحان مشهور شد- برخورد نمىکنیم. جالب آنکه با مطالعه دقیق رجزها و اشعار حماسى امام (ع) و یارانش در معرکه نبرد، هیچگونه اشارهاى به مسأله تشنگى و فشار آن نمىبینیم. بالعکس آنچه در این اشعار و نیز کلمات و عبارات امام (ع) در روز عاشورا مىبینیم، سراسر حکایت از عزّت، حماسه و سربلندى دارد. به عنوان مثال کافى است اشاره کنیم که این عبارت مشهور در بحبوحه نبرد روز عاشورا از امام حسین (ع) صادر شده است: «الا و ان الدعى بن الدعى قد رکزنى بین اثنتین بین السلّة و الذلّة و هیهات منا الذلّة یابى اللَّه ذالک لنا و رسوله و المؤمنون و حجور طابت و طهرت و انوف حمیّة و نفوس ابیّة من ان نؤثر طاعة اللئام على مصارع الکرام»(1) «آگاه باشید که زنازاده پسر زنازاده (ابن زیاد) مرا بین دو چیز مخیر ساخته است: یا با شمشیر کشیده آماده جنگ شوم یا لباس ذلّت بپوشم و با یزید بیعت کنم ولى ذلّت از ما بسیار دور است و خدا و رسول خدا و مؤمنان و پروردهشدگان دامنهاى پاک و اشخاص با حمیّت و مردان با غیرت، چنین کارى را بر ما روا نمىدانند که ذلّت اطاعت از مردم پست را بر کشته شدن با عزّت ترجیح دهیم». در برخى مجالس و محافل عزادارى، محور عزّت و حماسه و سربلندى در این نهضت کمرنگتر شده و در عوض رقّت و عطوفت بر امام (ع) به عنوان محور اصلى مورد توجه قرار گرفته است. عدهاى به منظور هر چه رقیقتر نشان دادن صحنه کربلا، برخى از گزارشهاى غیرواقعى افزودهاند و در برخى از موارد، چهرهاى ذلیلانه از امام (ع) به نمایش گذاشتهاند. به عنوان مثال در بعضى از این گزارشهاى دروغین، چنین آمده است: «امام (ع) به نزد عمر بن سعد رفته و از او سه درخواست کرد که درخواست دوم امام (ع) چنین بود: «اسقونى شربة من الماء فقد نشفت کبدى من الظماء»(2) «مرا مقدارى آب بنوشانید که جگرم از تشنگى مىسوزد». ابن سعد نیز وقیحانه این درخواست را رد مىکند. آرى گرچه این گزارشها در آوردن اشک حتى از سنگ کارساز است اما از سوى دیگر بر چهره عزّتمندانه امام حسین (ع) و عاشورا خدشه وارد مىکند. و شیعیان فرهیخته را در تحلیلها با چالشهاى اساسى روبه رو مىسازد. بدین ترتیب با بهانه دادن به دست دشمنان، کارىترین ضربات بر عزتمدارى شیعه وارد مىشود.(3) |