|
واقعه کربلا آزمایش بزرگی بود که خداوند متعال در جریان این واقعه، حضرت حسین رضی الله عنه را که نوه حضرت رسول و فرزند علی و زهرا و از اولیای خاص خدا بودند، مورد آزمایش قرار داد. آن هم به وسیله یزید که انسانی ظالم و نالایق بود و لیاقت رهبری مسلمانان را نداشت و وقتی روی کار آمد، آزمایش بزرگی برای مسلمانان بود. ادامه مطلب...
معنای لغوی این کلمه مباهله: مباهله از ریشه "بهل" و بر وزن "مُفاعِلَة" است. این کلمه از نظر لغت سه معنا دارد:
1- رها نمودن و به خود وا گذاشتن؛ 2- دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد؛ 3- کم بودن آب. زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئلهاى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع مىشوند و به درگاه خداوند تضرع مىکنند و از خداوند مىخواهند که آن کس را که بر باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد. با توجه به معناى اصطلاحى مباهله، ماده اصلى مباهله هم مى تواند «بهل» به معناى "رها نمودن و به خود واگذاشتن باشد" و هم «بهل» به معناى "دعاى همراه با اصرار و تضرع"؛ زیرا در مباهله هر یک از طرفین براى طرف مقابل خویش درخواست لعن مى کند و لعنت خدا چیزى غیر از به خود وا گذاشتن و محرومیت از رحمت خدا نیست. از این جهت، مباهله با معناى اول سازگار است و از آن جهت که مباهله دعایى معمولى نیست، بلکه همراه باتضرع و اصرار است، با معنى دوم هماهنگ است.
منبع تبیان
دستاوردهای حادثه مباهله جریان مباهله نقطه عطفی در تاریخ اسلام محسوب میشود; چرا که در آن روز بار دیگر نور اسلام در آفاق هستی درخشیدن گرفت و عالمیان در سال نهم هجرت، حقانیت نبوت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و منزلت اهل بیت آن حضرت را برای چندمین بار به نظاره نشستند و روز مباهله، به عنوان یکی دیگر از روزهای جشن و پیروزی و روز دعا وشکرگزاری در تاریخ اسلام ثبت شد. در این نوشتار، به برخی از دست آوردها و آموزههای حیاتبخش جریان مباهله میپردازیم: ادامه مطلب...
یکی از مسائلی که بین اهل تشیع و تسنن مطرح است مسئله افضلیت امام است.اهل تسنن میگویند امام لازم نیست که افضل باشد بلکه میشود فرد ناقص را به امامت برگزید و به داستان ابوبکر و عمر استشهاد میکنند که خلافت را بعد از رحلت پیامبر از آن خود کردند.اما شیعه بر اساس تفکر میگوید امام باید از همه افراد کاملتر باشد زیرا با داشتن کمالات معنوی هرگز راه انحراف را نخواهد رفت . این ما انساتها هستیم که بی توجه به سعادت و با نقصان عقل فردی را برمیگزینند که از این کمالات بی بهره و انسانها را به سوی گمراهی میبرد. این بحث به درازا میکشد ولی بهتر است از چند سؤال و جواب پیرامون انتخاب و جانشینی بعد از پیغمبر آغاز کنیم. 1-چرا رسول خدا با این که میدانست امت بعد از او به هلاکت می افتند جانشینی تعیین نکرد؟ اایشان در حجة الوداع این کار را کردند و اصحاب را بر آن گواه گرفت. حتی ابوبکر و عمر هم به علی تبریک گفتند. 2- چرا هیچیک از اصحاب از پیامبر در این مورد چیزی نپرسیدند؟ چرا آنان از پیغمبر پرسیدند و او پاسخ داد.:- به تو میگویند ایا ممکن است ما را قدرت و ریاستی بدست آید؟بگو هر چه هست به فرمان خداست(ال عمران154):_باز پرسیدند و این آیه نازل شد ولی شما فقط خداوند است و رسولش و انان که ایمان آوردند و در حال نماز زکات پرداختند.(مائده 56) و از او پرسیدند و فرمود این علی برادرم و وصیم و خلیفه بعد از من است.تاریخ طبری ج2 ص 319 |